Je stage niet halen



Zelf ben ik zo gelukkig dat ik mijn stage gewoon gehaald heb. Vriendin Anna, die zo nu en dan eens een gastblogje schrijft, haalde haar stage helaas niet. Na twee maanden stage vertelde haar stagebegeleider haar dat ze geen potentie in haar zagen. Zuur, maar Anna zette door. Misschien dat ze toch... Helaas kwam begin februari de bevestiging dat ze stage niet had gehaald. Ze baalde, had het gevoel dat ze faalde en verloor zeker ook een stukje vertrouwen in haarzelf. Vandaag vertelt ze wat ze anders had gedaan.


1. Meer voor mezelf opkomen

Tijdens deze stageperiode werd ik zo'n timide muisje. Ik slikte en pikte alles wat ze tegen mij zeiden. Op zich logisch, ik ben ook maar een stagiaire. Nu had ik gewild dat ik wat meer voor mijzelf opkwam tijdens deze periode. De begeleider op stage heeft meerdere keren gezegd dat ik maar moest stoppen met mijn opleiding, dat het niets met me zou worden. Ik zit niet voor niets in het vierde jaar van mijn studie!


2. Eerder contact zoeken met de begeleiding op school

Voordat de stagebegeleider aan mij bekend maakte dat ik de stage niet zou halen had ik al geen fijn gevoel. Ik zat er niet op mijn plek. Dit kwam ook nadat ik te horen had gekregen dat er al meerdere stagiaires bij de stage waren weggestuurd/gestopt. Op dit moment had ik mijn begeleider van school al moeten inlichten. Zo zouden zij op de hoogte zijn van het verleden van deze stageplek. Ook zou ik sneller bij nare opmerkingen gemaild hebben. Nu kreeg ik zo vaak en zo veel negatieve feedback. Een gesprekje met mijn begeleider van school zou misschien wel geholpen hebben in het hier mee omgaan.


3. Niet alles zo persoonlijk opnemen

Wanneer ik kritiek kreeg op mijn werk werd ik daar zelf zó onzeker van. Commentaar op mij als 'professional' vatte ik ook persoonlijk op. Ik werd ontzettend down en heb ook vaak gehuild. Nu zou ik willen dat ik meer een scheiding had gemaakt tussen mijn werkende ik en mijn werkelijke ik.


4. Sneller een gesprek aanvragen

Zowel op de stageplek als bij school heb ik soms erg lang gewacht voordat ik een gesprek aan vroeg. Omdat alles zo negatief was had ik soms geen zin meer om ook maar iets te doen wat met stage te maken had. Op mijn stageplek had ik veel eerder een gesprek moeten aanvragen over mijn toekomst als stagiaire daar. Op school had ik een gesprek moeten aanvragen over hoe ik alles moest gaan aanpakken.


5. Stoppen zodra ik wist dat ik het niet ging halen


Ik hoorde eigenlijk al vrij snel dat ik de stage niet ging halen. Ik wou dat ik eerder gestopt was. Dit was beter voor mijzelf geweest als persoon. Daarnaast heb ik een bijbaan in een winkel en vind ik dat werk súper. In de tijd dat ik gestopt zou zijn met stage had ik gewoon kunnen werken.


Heb jij altijd je stage gehaald? 

Share:

0 reacties