10 tips om een rot stage te overleven


Misschien heb je het wel eens meegemaakt of zit je er nu middenin, een stageperiode die gewoon niet lekker verloopt. Toen ik mijn niet zo fijne derdejaars stage liep voelde het net alsof ik de enige was die daar last van had. Later toen stage afgelopen was hoorde ik ook dat er klasgenoten waren die niet een top ervaring hadden. Ook vriendinnen van mij hebben hier te maken mee gehad. Een aantal zijn met de stage gestopt, een aantal hebben stage niet gehaald omdat ze niet lekker in hun vel zaten en anderen zijn net zoals ik doorgegaan. Samen met mijn vriendinnen heb ik 10 tips waardoor wij onze stage zijn doorgekomen. Wat wij allemaal willen meegeven is dat je goed op jezelf moet passen tijdens een stage die niet lekker loopt. Want niet alleen fysiek kan een stage zwaar zijn, zelf vonden wij het mentaal ook enorm zwaar. En ja, alles is niet jou fout. Sommige mensen zouden geen stagebegeleider mogen worden ;)

1. Probeer naast je stage ook leuke dingen te doen met vrienden. Ook al ben je ongelofelijke moe na een zware week. Het weekend is er om leuke dingen te doen die niets met stage te maken hebben. Doe een drankje of kijk een film met elkaar. 

2. Praat met je klasgenoten en vrienden over je problemen. Misschien dat ze hetzelfde meemaken/hetzelfde hebben meegemaakt en advies kunnen bieden. Daarnaast lucht het ook ontzettend op!

3. Ik heb echt een ongelofelijk grote hekel aan sporten. Tijdens mijn stageperiode ben ik begonnen met hardlopen. Gewoon om na stage even wat anders te doen dan met school bezig zijn. Zorg er dus voor dat je wat afwisseling hebt in je dag/stageweek.


4. Geef het aan wanneer je taken jouw niet uitdagen. Misschien weet je begeleider of een collega nog iets wat je kan doen. Geef het ook aan wanneer het je allemaal teveel wordt.

5. Aftellen kan soms moeilijk zijn. Vooral in het begin wanneer je nog 16 van de 20 weken hebt te gaan. Vanaf de helft vond ik het echt super fijn om de weken dan eindelijk in mijn agenda te zetten en af te tellen. Op dat moment heb je het zicht op een einde. Zelf vond ik dat heel erg fijn.

6. Geef op tijd je struggels aan bij je begeleider van school. Misschien dat zij tips heeft om met de situatie om te gaan. Ook al doet deze helemaal niks voor je, het is toch goed om haar op de hoogte te stellen. 

7. Volgend jaar rond deze tijd doe je heel wat anders. Vergeet dat niet!

8. Ga wanneer je pauze hebt een wandeling maken. Zo ben je even uit de werksfeer en kan je stage heel even vergeten.

9. Let goed op jezelf tijdens je stage periode. Ik werd echt een heel ander persoon. Ongelofelijk timide, durfde mijn mening niet te uiten, had last van paniekaanvallen,  kon elk moment in huilen uitbarsten. Ik vond het vreselijk. Achteraf heeft de stage me totaal niet gebracht wat ik er van verwacht had. Wanneer je er aan denkt om te stoppen kijk dan ook naar hoe het je psychologisch beïnvloed. Stoppen is geen falen, het is juist heel erg krachtig dat je weet dat je ergens niet mee door moet gaan.

10. Het is niet erg om je stage niet leuk te vinden. Zie het als een hulpmiddel voor je toekomst. Het bespaart je tijd om bij dit bedrijf of een gelijkwaardig bedrijf te solliciteren.

Heb jij wel eens een minder leuke stage ervaring gehad?

Share:

1 reacties

  1. Hoe het ook uitpakt, blijft het leerzaam :) en op jezelf letten is altijd een goede tip!

    BeantwoordenVerwijderen