Relaxing Bedtime Routine +pdf


De afgelopen tijd merkte ik dat ik een waardeloze 'Bedtime routine' had. Letterlijk 5 minuten voordat ik ging slapen sloot ik mijn laptop af en ging ik naar bed. Iets wat er voor zorgde dat ik nog super lang wakker lag, want mijn ogen waren zo gewend aan het beeldscherm en niet aan het donker. Daarnaast was ik ook nog druk in mijn hoofd met alles wat ik online had gelezen, gezien en gehoord. Met een paar simpele stappen veranderde ik mijn, eigen lijk niet bestaande, 'Bedtime routine' in een relaxte ik-ga-zo-naar-bed sessie. 

Sleepy Time Tea

Elke avond drink ik na het avondeten nog wel meerdere koppen thee. In veel theesoorten zit cafeïne wat ontzettend slecht kan zijn wanneer je wil gaan slapen. Ik kwam er achter dat er ook cafeïne vrije theesoorten zijn die dus perfect zijn voor wanneer je s'avonds nog verschillende kopjes thee wil drinken. Zelf vind ik de Sleepy Time Tea van Celestial erg lekker. Andere merken zoals Slaap Lekker thee van Pickwick en Piramide lekker slapen thee.

Einde laptoptijd

Stel een alarm in op je mobiel een uur voordat je wil slapen. Dit alarm is ervoor om je een waarschuwing te geven dat je nu eindelijk achter de laptop vandaan moet komen. Sluit je laptop af en leg hem op je bureau neer of doe hem in je tas wanneer je hem de volgende ochtend ergens mee naar toe moet nemen. 

Een donkere en koele slaapkamer

In de wintermaanden hebben we natuurlijk onze kachel(s) aanstaan en hierdoor kan je slaapkamer sneller té warm aanvoelen. Een fijne temperatuur voor wanneer je wil slapen is 18 graden Celsius. Zorg er dus voor dat je de kachel op je slaapkamer wat eerder uitzet zodat deze kan afkoelen. Doe ook je gordijnen al vast dicht zodat je in een donker(dere) kamer binnenkomt.

Schrijf het op!

Mocht je al weten wat je morgen gaat doen, maak dan een to do lijstje. Ook wanneer je ergens mee zit zou je dit op kunnen schrijven. Bij mij werkt dit altijd als een soort van verwerking van iets moeilijks. Ook al je inspirerende ideeën en gedachten kan je opschrijven. Het is handig om hiervoor een speciaal (klein) notitieboekje te hebben die op je nachtkastje ligt. 

Inspirerende podcasts

Laten we zeggen dat het uurtje tussen het afsluiten van je laptop en het daadwerkelijk in bed stappen voor jou is. Het is jou tijd om iets rustigs/relaxed/chills te doen. Zelf luister ik graag naar een inspirerende podcast. Ik luister graag naar podcast van The Lively Show. Jess Lively produceert podcasts met bekende en minder bekende personen over bloggen. business, lifestyle, carrière, geld, eten, gezondheid en nog veel meer. De podcasts zijn te luisteren op de website van Jess en er is een mogelijkheid om ze te downloaden.

Kalmerende muziek

Wanneer ik al in bed lig luister ik vaak nog naar relaxende muziekjes. Ik gebruik hier twee apps voor, Calm en Relax & Sleep. Calm is een app met muziekjes die je kunnen helpen bij meditatie, slaap en een rustig moment vinden voor jezelf. Ik gebruik zelf de gratis versie, er is ook een betaalde versie. Relax & Sleep gebruik ik voornamelijk voor een rustig moment voordat ik ga slapen. Je kan zelf een melodie samenstellen met de verschillende geluiden die Relax & Sleep aanbiedt. Ik gebruik zelf vooral de natuurgeluiden veel.

Maak een planning en creëer je eigen routine

Er zijn weekdagen waarvan je vooraf al weet dat je later in bed ligt dan op andere dagen. Dit kan te maken hebben met een activiteit die je s'avonds doet, het is een drukkere werkdag dan normaal of je moet studeren voor een toets. Probeer wekelijks een planning te maken voor je eigen Bedtime Routine.  Natuurlijk zijn er drukke avonden en nachten waardoor je niet super veel tijd kan uittrekken voor een routine. Dat is helemaal prima. Wel is het fijn om een soort van 'plan' te hebben om een rustigere nacht te hebben/krijgen.

Share:

0 reacties