Girl Talk: Stoppen met de pil

de pil

Zes jaar lang slikte ik de Microgynon pil. In eerste instantie ben ik begonnen met deze pil omdat ik ontzettend veel last had van acne. De dokter schreef me deze pil voor, een goedkopere versie van de Diane pil. 

Al vanaf het begin dat ik met deze pil begon voelde ik mij veel emotioneler worden. Waar ik vroeger weinig emotie toonde bij een tv programma was ik sinds dat ik de pil slikte veranderd in een grote huilebalk. Eind 2015 was een periode waarin ik meer gestrest was dan normaal en ik merkte nu ook dat ik zo ongelofelijk emotioneel was. Veel emotioneler dan dat ik ooit zou zijn wanneer ik niet de pil slikte. 

Ontpillen

Eind december vond ik het meer dan genoeg geweest met de pil en besloot ik dan dus ook te stoppen. Rond de kerstdagen slikte ik mijn laatste pil en had ik mijn laatste onttrekkingsbloeding rond Oud en Nieuw. Ik zag het eerst meer als een soort van experiment. Ik was vooral benieuwd hoe snel ik weer ongesteld zou worden. Ook vroeg ik me af of mijn hevige acne weer terug zou komen en of ik net zoals voordat ik met de pil begon weer heel erg veel last van kramp zou krijgen.

In de eerste weken nadat ik met de pil was gestopt merkte ik niet veel verandering. Lichamelijk en geestelijk voelde ik mij nog steeds hetzelfde. Half januari downloade ik de 'Mijn Kalender' app om meer inzicht te krijgen in wanneer ik mijn menstruatie kon verwachten. Met de pil wist ik dit altijd gewoon uit mijn hoofd. Na de laatste pil werd ik altijd standaard op dezelfde dag ongesteld. Nu wist ik dat dit waarschijnlijk niet het geval zou zijn.

De invloed van de pil

Het is nu meer dan zeven weken geleden dat ik voor het laatst de pil heb geslikt.  Het is zes weken geleden dat ik mijn laatste onttrekkingsbloeding heb gehad. Sinds de onttrekkingsbloeding ben ik nog niet ongesteld geworden. Nu, nadat ik gestopt ben met de pil, merk ik pas wat voor invloed de pil op mijn lichaam heeft gehad. Hoewel ik de pil ontzettend fijn vond denk ik daar nu wel ietsje anders over. Ik heb nu het idee dat de pil de menstruatiefunctie van mijn lichaam een beetje heeft overgenomen. Mijn eigen lichaam heeft er nog niet voor gezorgd dat ik weer ongesteld ben geworden. Een erg raar idee. 



Share:

0 reacties