Stress Less tips





















Ik heb soms last van stress. En stress triggert bij mij paniekaanvallen. Om die paniekaanvallen te voorkomen zou ik dus wat minder moeten stressen. Iets wat makkelijker gezegd is dan gedaan. Toch probeer ik hier de laatste tijd wel meer aan te werken. De volgende zes punten probeer ik meer door te voeren in mijn leven om mijn stresslevels te verminderen.

1. Minimaal 8 uur slapen

Jaren geleden toen ik nog een middelbare scholier was had ik niet veel slaap nodig. Na vier uur slaap was ik topfit en kon ik de dag aan. Wanneer ik nu maar vier uurtjes zou slapen zou ik ongelofelijk moe zijn, chagrijnig en niet productief. Gevolg hiervan is dat ik meer last krijg van stress. Ik heb immers minder die dag gepresteerd dan had gemoeten. Ik voel me langere tijd moe en mijn humeur is ook niet al te best. Acht uur slaap op een dag heb ik wel nodig. Ik probeer nu meer naar mijn lichaam te luisteren. Er zijn ook dagen dat die acht uur niet voldoende is en ik negen of tien uur slaap. Om zelf mijn slaapritme bij te houden maak ik gebruik van de Sleepbot app. Ik doe de app aan wanneer ik ga slapen en hem weer uit wanneer ik wakker wordt. Naast het bijhouden van de uren die je slaapt kan je de app ook gebruiken als wekker. Iets wat ik ook doe. De app geeft me s'avonds dan een melding wanneer ik moet gaan slapen om aan die acht uren slaap te komen. Voor mij als nachtbraker erg handig.

2. Eet gezonder

Nu houd ik in zijn algemeenheid al erg van eten. Wanneer ik stress heb grijp ik vaker naar de ongezonde lekkernijen. Chocola en chips zijn niet aan te slepen. Ik eet honderden ongezonde koekjes. En drink liters energydrink op een dag. Ik krijg dus ongelofelijk veel slechte dingen binnen. Wanneer ik op een stressmoment een bewustere keuze maak en niet ga voor iets ongezonds voel ik me vaak beter. Zo heb ik in de vriezer mangoblokjes zitten die ik vaak met yoghurt eet als snack of in een smoothie doe. Ook pas ik mijn thee aan. Vaak drink ik zwarte thee in een fruitsmaakje. Wanneer ik gestrest ben drink ik meer groenere thee. Mijn favorieten zijn de Tension Tamer en Sleeptime tea van Celestial. Deze thees zijn decaf.

3. Mediteer

In principe wordt stress veroorzaakt door het vinden van geen rust. Bij mij is het vooral het niet vinden van geestelijke rust. Om mijn gedachten even uit te schakelen ben ik begonnen met mediteren. Hiervoor gebruik ik de Calm app. Een app die een meditation timer biedt met natuurgeluiden. Ik vind deze geluiden ook fijn om naar te luisteren voor het slapen gaan omdat ze echt kalmerend werken bij mij.

4. Doe een sport

Het schijnt dat sport een positieve invloed heeft op het verminderen van stress. Nu ben ik zelf alles behalve sportief. Als kind had ik er al een hekel aan. Voor mij is het dan ook belangrijk om een sport te vinden die ik echt leuk vind. Ik ben niet iemand die naar een sportschool toegaat of zich aansluit bij een sportvereniging. Ik houd er het meeste van om thuis wat oefeningen te doen. In mijn eentje. Tijdens mijn derdejaars stage begon ik met hardlopen. Dat hield ik 23 Evy lessen vol. Op dit moment vind ik PiYo leuk. Een combinatie van Pilates en Yoga. De lesjes volg ik gewoon via mijn laptop. Ook doe ik zo nu en dan oefeningen via een Blogilates video. 

5. Weekend is weekend

Soms wil ik wel zeven dagen in de week doorwerken. Dat terwijl het juist belangrijk is om even tijd voor jezelf te nemen. Vijf dagen werken is prima, maar dan ook het liefst twee vrij om even bij te tanken. Vaak ben ik toch in het weekend wel met iets bezig. Dat terwijl het beter is om je weekend vrij te houden. Werk begint maandag maar weer en niet zaterdagavond.

6. Morgen is er weer een dag

Nummer 6 is eigenlijk een verlengde van punt 5. Morgen is er weer een dag. Behalve wanneer de deadline vandaag om 15.00 is. Dan is er geen andere dag waarop je iets kan afmaken. Wanneer er wel een volgende dag is, gebruik die dan ook. Het heeft geen nut om tot 23.00 bezig te zijn met iets wat nog niet af hoeft te zijn. Die vrije uurtjes kan je veel beter op dat moment aan jezelf besteden. Om bijvoorbeeld punt 3 en 4 te doen. 

Wat is jouw stressverminderingstip?

❤️‍

Tags:

Share:

0 reacties