6 Tips om je concentratie te verhogen






















Hele vaak wanneer ik bezig moet met een opdracht vind ik het moeilijk om mij te concentreren. Er zijn altijd zo veel afleidingen, denk maar eens aan Facebook, Twitter en Whatsapp. Vandaag deel ik 6 tips die je kunnen helpen bij het verhogen van je concentratie. Zo komen al je opdrachten en taken misschien een stukje sneller af ;)

Blokkeer afleidingen

Let's be honest. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je ergens mee bezig bent en afgeleid wordt door Social Media? Geef maar toe, vaak. Ik heb het zelf ook, 10 minuten goed werken staat gelijk aan 20 minuten op Social Media kijken. Gelukkig zijn er een aantal handige apps die je hier mee kunnen helpen. Voor mijn mobiel gebruik ik vaak Forest. Met Forest plant je bomen. Wanneer je je wil focussen plant je een boom. In 30 minuten groeit er dan een boompje. De Forest app mag gedurende die 30 minuten niet afgebroken worden/ voor je scherm weg geklikt worden. Anders gaat het boompje namelijk dood. En dat wil je ook niet natuurlijk.

Voor mijn Windows laptop gebruik ik Cold Turkey. Een programma waarmee je websites voor een bepaalde tijd kan blokkeren. Zo blokkeer ik zelf altijd Twitter, Facebook, YouTube en andere sites die voor teveel afleiding zorgen. Voor Apple gebruikers schijnt er SelfLock te zijn.


Single tasken

Om de één of andere reden vinden we het fenomeen multi-tasken helemaal geweldig. Wanneer je aan mijn vriendinnen vraagt of ik aan multi tasken doe zullen ze dit vast en zeker beamen. Het gebeurt zo vaak dat ik tegelijkertijd aan het bellen ben en achter mij laptop zit te typen. Toch weet ik dat het soms beter is om me op één taak te focussen. Weg met de afleidingen en andere taken zodat je de focus kan leggen op de taak met de hoogste prioriteit.


Drink genoeg water

Drink genoeg water wanneer je je meerdere uren wil focussen op een bepaalde taak. Wanneer je onvoldoende vocht binnen krijgt kan dit zorgen voor hoofdpijn. En dat wil je natuurlijk niet. Geen zin in 'gewoon' water, voeg dan wat stukjes fruit, munt of komkommer toe voor een smaakje. Of drink groene of kruiden thee. Het schijnt dat onvoldoende water drinken er voor zorgt dat je productiviteit met 10 procent daalt!


Rustgevende muziek

Voor de één kan muziek een ongelofelijke afleiding zijn voor de ander helpt muziek concentratie verhogend. Wanneer je een Spotify account hebt kan je veel afspeellijsten vinden onder de stemming Focus. Zelf vind ik de Music for Concentration  en Deep Focus afspeellijst erg fijn. Elke week wordt de Music for Concentration afspeellijst vernieuwd, dus je luistert ook niet elke keer dezelfde nummers.


Maak een wandeling

Een pauze nemen is altijd belangrijk. Zo laad je jezelf weer opnieuw op en krijg je weer nieuwe inspiratie voor waar je mee bezig was. Het schijnt dat wandelen in de natuur het beste middel is om weer nieuwe motivatie/focus te krijgen. Met geluk schijnt de zon ook nog zodat je een dosis Vitamine D binnen krijgt. Het licht buiten zorgt er onder andere voor dat je je minder moe voelt.


Een nette werkplek

Ik ben een chaoot. Ik ben totaal niet netjes en mijn werkplek is dan ook altijd een bende. En werken bij een bureau dat vol ligt met van alles en nog wat is niet fijn. Een snelle opruimsessie voordat je begint met werken zal wonderen verrichten. Een schone werkruimte zorgt voor minder afleiding en dus voor meer concentratie. 







Share:

0 reacties