Social media is not real life

Essena Oneill

De laatste tijd word ik me er steeds meer van bewust dat een groot gedeelte dat op social media geplaatst wordt nep is. Ik doe er even goed zelf aan mee. Wanneer ik een selfie maak maak ik er niet één (tenzij hij ongelofelijke goed gelukt is) maar gerust tien of meer. Een Instagramfoto van mijn eten is niet spontaan maar op een bepaalde manier neergezet om een mooier beeld te krijgen. Ik gebruik mooiere kopjes, pannetjes, borden, glazen, zet er een paar bloemen bij, doe mijn ring af en leg die neer, verzin allemaal versiersels om het mooier te maken. Daarna gebruik ik ook nog een aantal filters om alles zo goed en mooi mogelijk uit te laten komen. Waarom? Om meer likes te krijgen. 

Hoe ongelofelijk dom, nep en gefaked het misschien is, ik haal er voldoening uit. Een like voelt als een compliment. 'Oh, wat een mooie foto' en 'Oh, wat ziet dat er leuk/lekker/mooi' uit. Nu zijn mijn foto's nog niet heel erg gestaged. Ik maak de situatie wat mooier dan dat die is, maar gebruik geen photoshop om mijn wallen weg te toveren, mijn puisten te doen verdwijnen en vijf kilo van mijn gewicht weg te snoepen. Ik licht alleen de boel een beetje op en gebruik een VSCOcam filter. 

Ik kom op dit onderwerp door de Instagrampagina van Essena O'Neill. Een bekende instagrammer en vegan blogger. Met meer dan 500,000 volgers op Instagram en ook honderdduizenden volgers op YouTube, Snapchat, Tumblr besloot ze om met al haar social media kanalen te stoppen. Waarom? Omdat ze zich constant vergeleek met anderen. Ze was nooit tevreden over haarzelf. Anderen deden het in haar ogen altijd beter. Haar eigen waarde en validatie haalde ze uit het aantal likes en het aantal volgers. Dat terwijl veel van haar foto's nep zijn. Ze prijst kleding aan die ze nooit zou dragen, maar doet het omdat ze er betaald voor krijgt. Doet net alsof ze super relaxed op het strand zit terwijl haar zusje inmiddels misschien wel honderd foto's heeft gemaakt om haar lichaam er op z'n best er uit te laten zien. Het is gewoon nep

En tegen die nepheid kijken we op. Er wordt een perfecte wereld gecreëerd. Een leven zoals iedereen het wel zou willen hebben. Dat terwijl de persoon die iets plaats er misschien wel helemaal niet achter staat of het gene wat ze doet niet leuk vindt. Naast al die gezonde maaltijden zal iemand heus wel eens een patatje speciaal of een chocoladereep wegwerken. Het jammere aan deze wereld is dat we gebrainwashed worden door de beelden van het perfecte leven. 

Het is nu niet dat ik iets tegen bloggers heb die samenwerkingen met bedrijven aangaan en hier geld mee verdienen. Wat ik jammer vind is dat ze betaald krijgen voor een foto met producten die ze niet eens leuk vinden. Maar dit wel zo overbrengen aan hun followers omdat het geld of het product dat ze ervoor krijgen voor hen belangrijker is. Wanneer een merk je benaderd en je bent oprecht geïnteresseerd in hun product dan vind ik dat super leuk. Keep it real.

Social Media kan iets heel erg moois zijn. Vriendschappen ontstaan en je vind mensen die dezelfde ideeën hebben over onderwerpen. Social Media is dan ook niet iets wat ik vind dat moet stoppen. In mijn ogen heeft het ook heel veel goede kanten. Alleen is het wel slecht wanneer een persoon hier je hele eigenwaarde op gebaseerd hebt. Je bent meer dan de likes, comments en followers. En dat vind ik de meest waardevolle les aan dit alles. Je bent meer dan je Social Media accounts. 

Share:

1 reacties

  1. Ik ben het inderdaad wel een beetje met je eens. Het belangrijkste is dat je gewoon jezelf blijft!

    BeantwoordenVerwijderen