Voor jezelf kiezen


Toen ik in het derde jaar van mijn studie zat moest ik verplicht 20 weken stagelopen. Ik had geen idee welke richting ik op dat moment uit zou gaan met mijn studie. Te veel keuze, te veel opties. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een uitzendbureau. Ik keek niet uit naar mijn stage maar zag er ook niet ongelofelijk tegenop. Het was iets wat moest en de mensen leken me op het eerste gezicht best aardig. Binnen twee dagen wist ik al dat ik er niet op mijn plek zat. De dagelijkse taken vond ik ongelofelijk saai en de mensen niet zo leuk. Ik had er gewoon geen klik mee. Ik heb weken lang getwijfeld om te stoppen. Toch besloot ik om door te zetten. Ik wilde geen vertraging en niet onderdoen voor mijn klasgenoten. Ik heb er nu nog steeds spijt van dat ik niet ben gestopt met die stage.

Een vriendin van mij heeft op precies dit moment hetzelfde probleem. Op haar stageplek wordt ze meer afgebrand dan dat de begeleiders met opbouwende kritiek komen. Voor nieuwe dingen die ze nog nooit heeft gedaan/geleerd krijgt ze geen begeleiding. De begeleiders vinden het maar dom dat ze iets niet kan. Haar zelfbeeld is hierdoor gekelderd. Vind ze de stage leuk? Nee, dat niet. Maar ze wil ook niet stoppen omdat ze dan vertraging heeft. Ze wil ook gewoon klaar zijn met haar studie. Dit terwijl ze nog nooit zo slecht in haar eigen vel heeft gezeten en elke keer onzekerder wordt over haar eigen kunnen en kennen.

Bij elke stage, baan, opleiding en ieder ander iets dat je doet is het het allerbelangrijkste dat je voor jezelf kiest. Wanneer je geen goed gevoel hebt over iets wat je doet en dat een lange tijd aanhoudt is het beter om ermee te stoppen. Wanneer je stopt met een stage heb je misschien wat vertraging en dat kost misschien extra geld, nou en? In die periode kan je ook opzoek gaan naar een bijbaantje om zo wat geld te verdienen en werkervaring op te doen. Wanneer je je baan toch niet leuk vind kan je wel alvast op zoek gaan naar wat anders dat beter bij je past. En wanneer je dat gevonden hebt neem je gewoon ontslag. Wanneer je opleiding toch niet bij je past is het beter om ermee te stoppen. Waarom zou je iets vier jaar lang gaan doen terwijl je ongelukkig bent? Stop met de opleiding, ga je oriënteren, en wellicht vind je een opleiding en school waarbij je helemaal op je plek voelt. Kies voor jezelf. Je mentale gesteldheid is net zo belangrijk als je fysieke gesteldheid.


Afbeelding via PicJumbo

Share:

1 reacties

  1. Goed artikel! Een opleiding volgen, waar je over twijfelt werkt gewoon niet! Ik zit nu bij Human Resource Management ter Saxion Deventer en deze opleiding vind ik ZO leuk haha! Naar school gaan wordt zelfs leuk... :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen