Psychisch praatje



Wat ik zo jammer vindt aan de hedendaagse maatschappij is dat er nog steeds een taboe heerst over het bespreekbaar maken van psychische klachten. Het lijkt soms net dat je een zwak persoon bent wanneer je aangeeft dat het even niet goed met je gaat. Terwijl het juist ontzettend sterk is. Je mentale gesteldheid is net zo belangrijk als je fysieke gesteldheid. Wanneer je fysiek ergens last van hebt is het natuurlijk veel makkelijker voor anderen om dat op te merken. Wanneer het mentaal even niet zo goed gaat niet. Vanaf de buitenkant is het niet duidelijk te zien dat er iets mis is.

Al een langere tijd loop ik rond met psychische klachten. Toen ik uiteindelijk op dat moment was aangekomen waarop ik zeker wist dat ik hulp nodig had vond ik het erg om dit aan de mensen om mij heen te vertellen. Naar buiten toe kom ik over als een sterk persoon. Althans dat is wat mensen altijd tegen mij zeggen. Op het moment dat het dan even niet goed gaat voelt het alsof ik faal. Alsof ik geen sterk persoon ben maar juist zwak. Terwijl iedereen die ik het vertelde het juist ongelofelijk sterk vond dat ik zelf inzag dat ik hulp nodig had en dat ook zocht.

Nu heb ik niet te maken met een depressie of een vorm van angst waardoor ik wekelijks een gesprek moet hebben met een psycholoog. Wel kom ik maandelijks bij de maatschappelijk werkster van de GGZ over de vloer. En dat vind ik prima. Moet ik op een gegeven moment toch doorgestuurd worden naar een andere instantie dan vind ik dat ook prima. Het aller belangrijkste is dat ik de hulp krijg die ik nodig heb. Dat het lichtje blijft branden in plaats van knipperen of soms zelf uitgaat

Wanneer je soms aan iemand verteld dat je even niet zo goed in je vel zit en hier hulp bij zoekt hoor je dat veel meer mensen wel eens hulp hebben gezocht. Vaak wordt hier over gezwegen. Terwijl wanneer er meer over zou worden gesproken mensen misschien sneller geneigd zouden zijn om zelf ook hulp te zoeken. Want eigenlijk is het juist ongelofelijk sterk om toe te geven dat je hulp nodig hebt. De problemen verdwijnen niet zomaar. En je wilt toch zowel fysiek als mentaal gezond oud worden.

Always remember: You are braver than you believe, stronger than you seem and smart than you think.

Share:

0 reacties